Ondertussen weten we het allemaal wel: content marketing is de nieuwe journalistiek. Misschien nog niet in alle gevallen, maar toch wel in heel veel. Ik merk het zelf ook als ik weer aan het “evangeliseren” sla. Pakweg een jaar geleden klonk de reactie van veel ondernemers vaak: “Ja maar… nu nog niet.”, terwijl ik nu meestal hoor: “Ja inderdaad, maar hoe?”

Be a media company first

Het is (of was, want hij heeft er vast al weer andere) een credo van content marketing specialist Gary Vaynerchuk. Zijn agentschap Vaynermedia werkt voor hele grote merken en van bij de start van het bedrijf maakte hij de keuze om enkel social media advertising aan te bieden. Geen 360 degrees. Enkel social media. Was hij toen zijn tijd voor, ondertussen is hij dé referentie.
“Be a media company first” dus, oftewel vervaardig je eigen content en gebruik deze om de aandacht van de mensen te trekken. Want daar gaat het over, overal en altijd, over aandacht.

Welke content?

“Ok, maar welke content? Mijn bedrijf heeft geen verhalen die de aandacht trekken, die boeiend genoeg zijn.”, is een veelgehoorde reactie. Dat denk je maar. Elke bedrijfsleider heeft verhalen in zijn hoofd die zij of hij maar wat graag aan de barbecue doorvertelt aan vrienden. Dat is de content die wij met About the Bees op de voorgrond brengen, aangevuld met meer algemene verhalen die we op de één of andere manier linken met het bedrijf. Soms rechtstreeks, soms onrechtstreeks. Zo combineer je op een goede (en voor de potentiële klanten aanvaardbare manier) informeren, entertainen en verkopen.

Het ideale kanaal zoeken OF het zelf creëren

Eens dat je je eigen content weg geplaveid hebt met enkele goede verhalen, sta je voor de uitdaging om deze bij het juiste publiek te krijgen. Instagram en Facebook zijn hele mooie kanalen, maar uiteraard start de weg vanuit je eigen website. Alleen hier ben jij heer en meester en regeer je op je eigen manier. Als je erin kan slagen een eigen kanaal te bouwen waarop je interessante inhoud combineert met productinformatie, dan zit je helemaal goed. Of je nu tickets voor shows verkoopt of in de retail zit, je doelgroep zal altijd open staan voor boeiende content uit hun eigen leefwereld.

Een stapje verder

Maar het kan altijd anders, beter. Vaynerchuk ging namelijk nog een stap verder en kocht het vrouwelijke online medium PureWow. Daar scoort hij dubbel door “sponsored content” te combineren met eigen content. In zijn achterhoofd speelde ongetwijfeld de idee: als ik nu eens zelf een kanaal ontwerp met een doelgroep die voor mijn klanten aantrekkelijk is, dan kan ik twee keer factureren. En het werkt. De grens vervaagt meer en meer.
PureWow heeft ondertussen meer dan 11 miljoen unieke bezoekers per maand. En Vaynerchuk… die lanceerde net de mannelijke versie van PureWow: One37PM.

Origineel artikel

(Visited 40 times, 1 visits today)