Kabbelende waterwegen stromen eindeloos door hun vertrouwde bedding. Dagen, weken, maanden, jaren glijden zonder noemenswaardige veranderingen voorbij. En dan kan het gebeuren… Iets – een te grote droogte, of net een overvloedige regenval, een lawine, een door mensen gebouwde dam,… – brengt verandering. De weg verlegt zich. Misschien eerst met wat druppels, een nauwelijks sijpelend straaltje water dat uiteindelijk losbarst in een stortvloed van water.

Op dit moment voelen heel wat ondernemers zich zoals een geblokkeerde rivier. Er ligt een gigantisch rotsblok op hun zaak. Hoe kan je daar omheen gaan? Flexibiliteit, jezelf heruitvinden en ‘anders’ omarmen zijn woorden die hierin een belangrijke rol spelen.

Top of mind

Misschien heb je het geluk dat je na enkele kleine aanpassingen kon overgaan tot online verkoop. Dankzij de welwillendheid van alle betrokkenen en met diverse aanpassingen in de werkomstandigheden, kortom, dankzij de flexibiliteit van iedereen, blijft er bedrijvigheid. Maar mogelijk had je die luxe niet omdat je noch de mankracht, noch de middelen ervoor hebt.

Hoe kan je er dan voor zorgen dat ook met gesloten deuren je bedrijf toch ‘top of mind’ blijft? Door virtueel tot leven te komen. Uiteraard liet je ooit een prachtige website ontwikkelen met daarop het hoe en waarom van je onderneming. En toen kreeg je het te druk met de realiteit om er verder nog veel mee te doen. Je website sukkelde nagenoeg in slaap. Vandaag is het de hoogste tijd om ze weer te wekken. Want daar gebeurt het, nu meer dan ooit. Wie een wakkere site bezit, blijft in contact met zijn klanten, in deze periode, maar ook wanneer je deur weer wagenwijd open staat.

Niet alleen nu is jouw online aanwezigheid van groot belang. De wereld werd danig doorheen gehusseld. Hoe de kaarten hierna vallen, is moeilijk te voorspellen. Thuiswerken blijkt voor velen toch een optie. Online shoppen zit nog meer in de lift omdat het lokale aanbod groter werd. Een nieuwe vorm van de huis aan huis leverende bakker en melkboer doen de ronde, georganiseerd door plaatselijke zelfstandigen die de handen in elkaar sloegen. Misschien ga je daarom je deuren wel nooit meer letterlijk openzetten, maar omarm je het virtuele leven nu volledig.

simonsinek2
Hoe de nieuwe wereld er zal uitzien, blijft vooralsnog een vraag. Dat hij ‘anders’ zal zijn, lijkt logisch. Ook jij moet veranderen en misschien zelfs jezelf helemaal heruitvinden, het roer totaal over een andere boeg gooien. Hoe ga jij terug je plaats veroveren?

Twijfel niet langer maar duik nu in die online rivier voordat de stroom te sterk wordt. Leuke weetjes, spannende anekdotes, straffe verhalen,… iedereen kent ze en heeft ze. Door ze openbaar te maken, laat je je cliënteel ervan mee snoepen. Jij en je firma betreden zo de huiselijke sfeer van de klant en laten daar een onuitwisbare indruk achter. Je laat je van een ‘andere’ kant zien. Online communicatie wordt belangrijker dan ooit.

Origineel artikel

(Visited 45 times, 1 visits today)